Konkurenční efekt u veřejných zakázek na Praze 10

Tak tohle mi udělalo opravdovou radost! Zdravý rozum je ve shodě s výzkumy.

Čím víc nabídek dostanu, tím víc ušetřím

Četné výzkumy, včetně těch českých popsaných níže, potvrzují, že otevřené formy výběrového řízení a vyšší počet uchazečů o veřejnou zakázku snižují konečnou cenu zakázky. Potíž ale nastává, pokud přímo oslovím vybraného, dle nejasných kritérií zvoleného, dodavatele.  V tom případě je velmi pravděpodobné, že se domluvíme na ceně výrazně vyšší, než jaká by vzešla z otevřené soutěže, do které by svou nabídku předložilo několik firem.

Kdy začne tento princip více využívat i Praha 10?

Městská část Praha 10 v posledních letech vydatně investuje a před každou investicí je třeba zpracovat projektovou dokumentaci. Naprostá většina zakázek na projektovou dokumentaci je zadávána v režimu zakázek malého rozsahu, o kterých zadavatel nemusí zveřejňovat nic, s výjimkou smluv na částku vyšší než půl milionu korun bez DPH.
Snadná cesta, jak uspořit, se téměř nevyužívá

Na profilu zadavatele lze najít dvě větší zakázkoy (tj. zakázkou nemalého rozsahu) na projektovou dokumentaci:

1. Vypracování projektové dokumentace na akci „Rekonstrukce objektu U Vršovického Nádraží 30/30 na komunitní centrum pro občany Prahy 10“ *

Nabídku do výběrového řízení s předpokládanou cenou zakázky  2 miliony Kč bez DPH podalo 8 firem. Nabízená cena se pohybovala bez DPH od 964 tisíc do 1,937 milionu Kč. I když byly z různých důvodů čtyři nabídky vyřazeny (viz. Písemná zpráva zadavatele.pdf ), pořád se díky konkurenčnímu efektu podařilo ušetřit více než jeden milion korun!

Nejvyšší nabídku přitom podala dvorní projektová kancelář MČ – D-Plus projektová a inženýrská, a.s. …  komentář není pro bystrého čtenáře ani nutný, že?

2. Vypracování projektové dokumentace na akci „Výstavba nové MŠ Bajkalská“ 

Předpokládaná cena zakázky činila 4,5 mil. Kč. Bylo podáno 10 nabídek, jejichž cena se pohybovala mezi 795 tisíci Kč a 3,3 mil. Kč. (vše bez DPH).  Úspora je řádově vyšší než v předchozím případě. Nejvyšší nabídku podala další oblíbená projetová kancelář – Lila architektonický ateliér, s.r.o.

Konkurenční efekt funguje!

Před čtrnácti dny jsem byla na konferenci pořádané katedrou veřejných financí VŠE v Praze, kde František Ochrana a Petr Stehlík prezentovali výsledky výzkumu konkurenčního efektu u stavebních zakázek. Spočítali, že v případě stavebních zakázek s každou podanou nabídkou klesne konečná cena o 2 %. Pokud se tedy “soutěže” zúčastní jediný dodavatel, je cena velmi blízko ceně předpokládané, pokud se soutěže zúčastní dodavatelů 10, bude cena asi 80 % ceny předpokládané.

Mohli jsme ušetřit 160 milionů

Jednoduchá matematická úloha: Čtyři firmy si rozdělí zakázky v hodnotě 1,6 mld. Kč (bez DPH).

Jaká by byla cena stejných zakázek, kdyby byla soutěž otevřená a průměrně by se o každou zakázku ucházelo 9 firem?
1 600 000 000 * 0,9 = 1 440 000 000

O kolik by byla cena nižší?
1 600 000 000 – 1 440 000 000 = 160 000 000

Pro srovnání, přístavba pavilonu MŠ Vladivostocká pro více než 50 dětí stála asi 25 mil. Kč (vč. DPH)

Konkrétní příklad z MČ Praha 10 ukazuje, že konkurenční efekt u veřejných zakázek není jen téma pro akademiky, ale skutečný jev, který stojí za to využít ve prospěch občanů. Mám radost, že leckde jinde to už vědí. A u nás… snad už brzy taky.

Lucie Sedmihradská
autorka se zajímá o financování územních samospráv a hospodaření MČ Praha 10 zvlášť

* odkazy na konkrétní zakázky moc nefunguji, zde je odkaz na profil zadavatele, kde lze vše dohledat https://www.egordion.cz/nabidkaGORDION/zakazkaProfilList.seam

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>